zondag 19 februari 2017

EdCampMXM: Vlaams onderwijsfeestje


Afgelopen zaterdag 18 februari stond de 2e EdCampBE op de rol. Iedereen werd zeer gastvrij ontvangen op het Atheneum Merksem in Antwerpen. 

Voor degenen die niet weten wat een EdCamp is, nog even een korte uitleg.

Een EdCamp is een zogenaamde onconferentie. Het is voor alle deelnemers een gratis evenement en staat open voor iedereen met een warm hart voor onderwijs. Er komen géén uitgenodigde sprekers en er zijn géén commerciële activiteiten. De inhoud is bij aanvang leeg en de sessies worden pas op de dag zelf vastgelegd. De sessies worden gevuld door de deelnemers. Dit kan een presentatie zijn, debat, good practise, een vraag, een brainstorm, een kringgesprek of wat je ook maar bezig houdt.
Om de kosten zo laag mogelijk te houden wordt er gezocht naar een school die als gastheer wil dienen, nemen de deelnemers hun eigen eten, drinken en materialen mee. 

Omdat de EdCamp buiten reguliere schooltijden gehouden wordt, komen er altijd enthousiaste en gemotiveerde mensen op af. En dat zie je bijvoorbeeld terug in wat er meegenomen wordt voor bij de koffie:

Iedereen nam wat lekkers mee!

Er werd gestart met een leeg bord. De voorgestelde dagindeling bestond uit 8 achtereenvolgende tijdsblokken (waaronder een lunch, aangeboden namens de cateraar van de school) en 2 parallelsessies.


Maar liefst 14 sessies!
De 7 sessies die ik gevolgd heb, wil ik graag even kort met je delen:

Spelletjes in de klas
Een fantastische sessie met daarin een demonstratie van eenvoudige gamification (zowel digitaal als analoog). Wat leerlingen allemaal niet doen voor een snoepje, een stempel of een plaatje!
Spannend was het boem-spelletje. Een soort van variant op het cadeautjes-spel dat rond Sinterklaas en Kerst nogal eens gebezigd wordt in menig huiskamer. Punten krijgen, punten verliezen, punten doorgeven, allerlei varianten. Maar bovenal: BOEM is ho!

De geflipte klas
Hoewel al langer bekend met het fenomeen Flipping The Classroom, was het toch weer erg verhelderend om wat nieuwe tips te ontvangen en mooie voorbeelden te zien. Twee belangrijke zaken die ik oppikte: maak je filmpjes niet langer dan 5 minuten als dit echt niet nodig is en zorg dat je één van de weinigen bent op school (voordat de leerlingen straks alleen nog maar filmpjes moeten kijken voor alle vakken....)

Prowise Presenter
Zelf liet ik zien hoe je met behulp van je mobiele telefoon op je geprojecteerde scherm kon schrijven. Ook in Vlaanderen zijn er nog veel klaslokalen met een beamer en een diascherm. En dan ben je snel veroordeeld tot je stoel, bureau en toetsenbord. 
Met Prowise Presenter kun je jouw computerscherm delen naar je telefoon en met een live-verbinding wordt alles wat je op jouw telefoonscherm schrijft, direct op het grote scherm getoond. 

Nakijkcommissie
Neem een toets af die je tegelijkertijd door 4 à 5 leerlingen NIET laat maken. Zij vormen de nakijkcommissie. Zij gaan ergens anders het nakijkmodel maken. In een gezamenlijk (tussen)uur of de volgende les kijken zij ieder een aantal toetsen na. De volgende les wordt de toets besproken. Er zijn een hoop do's en dont's maar die zijn voor ieder weer anders. Experimenteren maar!

Capisj?
Er zijn al veel mooie online arrangeertools en daar is er nu nog eentje bijgekomen: Capisj? 
Deze tool stelt je in staat om op een snelle manier een cursus samen te stellen. Verschillende hoofdstukken die op hun beurt ook weer in te delen zijn in verschillende onderdelen. Het geheel is aan te vullen met een aantal soorten vragen. Superhandig is de optie om de vragen snel uit te printen in toetsvorm zodat deze ook op papier gemaakt kan worden.

LIO's in BE
In België zijn de stages voor leraren in opleiding heel anders geregeld dan in Nederland. We hebben met elkaar rond de tafel gezeten en gesproken over de problemen waar je tegenaan loopt met stagiaires. 

Schoolbrede leerlingenraad
Alle leerlingen in de aula, microfoon en een flipover en een aantal bordjes met thema's. That's it. Leerlingen kunnen bij een docent gaan staan die een bordje omhoog houdt met een compliment, een vraag, een idee of een andere categorie. Op deze school beginnen ze met de complimenten. Deze worden op de flipover gezet en natuurlijk hartelijk in ontvangst genomen door degene voor wie ze zijn bedoeld. Vervolgens de ideeën en de andere categorieën.  Het levert snelle en gedeelde communicatie op. Natuurlijk willen de leerlingen later terugkoppeling, dus de cirkel is snel rond. Het voorbeeld kwam van een lagere school maar is wellicht ook toepasbaar in het voortgezet. De hele school is de leerlingenraad!

Ik kijk terug op een fantastische invulling van mijn vrije zaterdag. Informeel leren in je netwerk levert zo ontzettend veel op!

Ben je ook enthousiast geworden voor EdCamp en wil je er eentje meemaken? Op 11 maart is er eentje gepland in Amsterdam.

Schrijf je in op: http://edcampnl.pbworks.com/w/page/85991236/Aanmelden

Tot dan!