woensdag 12 april 2017

LeraarOntwikkelFonds - Lerarenlab A

Terwijl ik aan deze blog begin, besef ik me dat ik nog helemaal niet geblogd heb over mijn LOF-aanvraag.

Dus eerst even in het kort: het LOF staat voor LeraarOntwikkelFonds en bestaat uit een grote pot met geld dat door het ministerie ter beschikking is gesteld om via de Onderwijscoöperatie te worden verdeeld.

Van de website: "De leraar is de centrale spil en de creatieve architect van het onderwijsproces, in de klas en op de school. Het LOF wil de positie van leraren hierin versterken en stimuleert het denken onder leraren over hun eigen professionalisering en de ontwikkeling van het onderwijs. Leraren worden in staat gesteld op eigen initiatief en naar eigen inzicht vorm te geven aan de versterking van hun professioneel handelen, het verbeteren van het onderwijs en het versterken van de beroepsgroep.
Het LOF ondersteunt leraren met het uitwerken van hun initiatief om het onderwijs verder te ontwikkelen. Als vertegenwoordiger van de beroepsgroep ligt de organisatie en ontwikkeling van het LOF in handen van de Onderwijscoöperatie."

Ik bedacht wat ik mis in mijn eigen onderwijs en wat ik daar graag in veranderen en of dat ook iets oplevert voor collega's. Het eerste waar ik aan dacht was de vraag die ik vaak krijg van mijn onderbouwers: 'Waarvoor gaan we dit vak later gebruiken?' Schijnbaar sluit de gebruikte methode niet aan bij de belevingswereld van de kinderen. Ze hebben er geen voorstelling bij.
Ik denk dat dit kan verbeteren door de stof contextrijk, misschien zelf ietwat verstopt, aan te bieden. Daarnaast lopen op het vmbo natuurkunde en scheikunde parallel aan elkaar in de bovenbouw en is er ook een hoop overlap. Wanneer de vakken nog een extra jaar in klas 3 gekoppeld blijft, is het verband tussen de vakken ook inzichtelijker te maken. Dus: mijn LOF-initiatief (klikken = lezen!)

Hoewel er grote bedragen aan te vragen zijn (tot maar liefst €75.000,-!) wordt het nu ook weer niet direct met kruiwagens tegelijk naar binnen gereden. Er staat natuurlijk wel een tegenprestatie tegenover. En dat is dus niet alleen het project uitvoeren maar ook verantwoorden waar je mee bezig bent. En daarvoor zijn onder de andere de Lerarenlabs.

En zo meld ik me 's morgens om half tien bij de Rijtuigenloods in Amersfoort voor Lerarenlab A met als thema 'Kickstart als Pionierende leraar'.
Doel van de dag: Kennismaken met LOF-coach en de LOF-ers die ook deze coach hebben. Samen vormen we een zogenaamd Expeditie-groepje.

Wie zitten er allemaal in dit groepje en waar houden zij zich mee bezig?

Math Nijsten - Design-Based Learning in combinatie met Fabschool
Henk Sanders - Modules ‘Academic English’
Claudine van Vugt - Bouwen aan geluk
Pieter de Jongh - De knip in havo 3



Onze coach is Sebastiaan Spit, directeur/leraar op basisschool de Kameleon in Oosterhout. Hij gaat ons de komende tijd bijstaan bij het proces dat we door gaan maken. Hij zal ons met raad en daad bijstaan, stimuleren, motiveren, sturen, aanjagen, opjagen, et cetera. 

Het programma van de Labs kent terugkerende onderdelen en tegelijkertijd veel variatie doordat de ervaringen, lessen en inzichten van alle LOF-leraren centraal staan. Ook zullen steeds nieuwe leraren aansluiten op deze dagen omdat de Labs telkens gepland staan vlak na de selectie van nieuwe ideeën voor het LOF.

Na de plenaire start gaan we uiteen in de expeditiegroepjes en we stellen ons uitgebreid aan elkaar voor. Aansluitend maken we een zogenaamde Rich Picture. Hierop staat jouw project in het midden en onderop een tijdlijn. Rondom plaats je alle betrokkenen en maak je visueel hoe zij tegen jouw project aankijken. Vanzelfsprekend bespreken we elkaar werk en geven feedback.

Rond half één is het tijd voor een goed verzorgde netwerklunch. Soep, broodjes en heerlijke mini-sandwiches leuken het geheel aan geanimeerde gesprekken op. Ook wordt er onderling uitgewisseld voor welke workshop gekozen is. Want na de lunch staan die op het programma. Er is keuze uit maar liefst 20 stuks! Wat een groot aanbod.
En de een nog interessanter dan de ander. Gelukkig weet ik uiteindelijk te kiezen.

Ik schuif met een aantal anderen aan bij Lucelle Deneer. Lucelle vertelt honderduit over haar project over het Examenspel (wat ook haar LOF-project is). Heerlijk om te luisteren naar haar super-enthousiaste verhaal hoe zij haar examenkandidaten in de leerstand krijgt met spelletjes en beloningen. Lucelle is nu bezig met een app die binnenkort gelanceerd wordt en waarmee leerlingen punten kunnen verdienen door te laten zien wat ze geleerd hebben. 

Al snel is het tijd voor het volgende onderdeel: de Open Space. Vooraf heeft iedereen die dat wilde, een onderwerp aan kunnen dragen waarover zij in gesprek zouden willen. Ik sluit met een mede-LOF-er aan bij twee collega's die de Matser Leren en Innoveren hebben gedaan. We hebben een mooi gesprek.

Dan gaan we terug in de Expeditiegroepjes. We spreken de dag door en maken afspraken voor de volgende. Natuurlijk een leuke groepsfoto en we starten de Whatsapp-groep op. En dan is het natuurlijk tijd om goed af te ronden met een gezellige borrel. En na een drankje (misschien twee) loopt de Rijtuigenloods snel leeg. 
Iedereen keert voldaan huiswaarts en gaat met veel energie aan de slag met hun project.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten